Zagęszcza się atmosfera w sprawie sytuacji w Przewozach Regionalnych. Po wczorajszym spotkaniu zarządu spółki, wiceministra Klepackiego i związkowców MIR ogłosił sukces - zagwarantowanie pieniędzy w budżecie państwa. Ale pod okna ministerstwa przyszły dziś 2 tysiące kolejarzy, którzy czują się oszukani dotychczasowymi działaniami.
Z inicjatywy Prezesa Przewozów Regionalnych w środę 5 listopada w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie, w którym oprócz przedstawiciela władz spółki i związków zawodowych wziął udział także podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Rząd, choć nie wykonuje względem Przewozów Regionalnych uprawnień właścicielskich, zaoferował współpracę w przygotowaniu planu restrukturyzacji spółki i uczestniczy w pracach nad wypracowaniem efektywnej koncepcji restrukturyzacji spółki.
Jest to wynikiem zobowiązania podjętego przez MIiR pod koniec 2013 roku, dotyczącego wsparcia w tym zakresie władz spółki, marszałków województw oraz związków zawodowych. – Efektem działań powołanego w tym celu zespołu, w skład którego weszli również przedstawiciele związków zawodowych, jest plan działań zmierzający do uzdrowienia sytuacji ekonomicznej Przewozów Regionalnych. Zakłada on wprowadzenie strategicznego udziałowca w celu restrukturyzacji i oddłużenia spółki – przypomina ministestwo.
Rząd daje pieniądze
Do porozumienia podpisanego w tej sprawie 17 października 2014 roku, m.in. przez ministra właściwego do spraw transportu, przy udziale sygnatariusza, tj. Przewozów Regionalnych przystąpiło siedem samorządów. Zgodnie z deklaracją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w ustawie budżetowej na przyszły rok, której pierwsze czytanie odbyło się wczoraj w Sejmie, znalazła się informacja o możliwości przekazania środków pieniężnych w 2015 roku na wsparcie restrukturyzacji segmentu rynku przewozów regionalnych w formie dotacji dla Agencji Rozwoju Przemysłu. Art. 40 ustawy potwierdza więc zarezerwowanie odpowiednich środków na oddłużenie i dofinansowanie spółki. Warunki przekazania dotacji zostaną ustalone w umowie między ministrem właściwym do spraw transportu a Agencją Rozwoju Przemysłu.
– W procesie restrukturyzacyjnym potrzebna jest również zgoda związków zawodowych działających w Przewozach Regionalnych na dokonanie restrukturyzacji tej firmy, w tym na redukcję zatrudnienia. Przez kilka następnych miesięcy szczegóły restrukturyzacji spółki będą omawiane w gronie wszystkich zainteresowanych stron, w tym przedstawicieli związków zawodowych – zapewnia ministerstwo w komunikacie prasowym.
Związkowcy zawiedzeni tempem prac
Na deklarację sukcesu związkowcy odpowiedzieli pikietą, która dzisiaj odbyła się pod Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju w związku z sytuacją w spółce Przewozy Regionalne i całym systemie kolejowych przewozów regionalnych. Przyjechało na nią ok. 2000 kolejarzy z całego kraju. Na zakończenie liderzy związkowi przekazali minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak petycję.
Jak czytamy, związkowcy uważają że prace zespołu już można uznać za fiasko, ponieważ marszałkowie nie chcą się zgodzić na zaproponowane rozwiązania. Deklarowane przekazanie środków z budżetu państwa na ratowanie PR uważają w tej sytuacji za bezcelowe i grożą strajkiem. Z petycją można zapoznać się tutaj.
Jak pisaliśmy, do wdrożenia porozumienia wystarczy prawdopodobnie zgoda nie wszystkich, a jeszcze jednego marszałka. Do większości głosów brakuje bowiem jedynie właściciela co najmniej 2,51 proc. udziałów. W tym tygodniu we Wrocławiu związkowcy protestowali przeciwko bierności marszałka województwa dolnośląskiego. Ten jednak nie zgadza się na proponowane przez MIR i spółkę porozumienie. Podobne wątpliwości mają inni marszałkowie.